Sandra - Smått & Gott från mitt liv

Sandra - Smått & Gott från mitt liv

22 april 2010

Nu är vi pågång med trappen

Nu är det inte mycket kvar att måla på trappen. Kommer uppdatera er innom kort med en före och en efter bild. Det blev verkligen jättestor skillnad och det blir superbra!
Marcus målade igår och jag bakade lite pizzabullar som vi tänkt att bjuda på lördag på vår inflyttningsfest.

Recept på Pizzabullarna

1 pkt jäst
5 dl mölk 37grader
3 msk olivolja
1 tsk salt
1 msk socker
1 ägg
4 dl grahamsmjöl
8-9 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Rör ut jästen i lite av mjölken och tillsätt sedan resten av mjölken. Rör ner olja, salt, socker och ägg. Tillsätt grahamsmjölet och nästan allt vetemjöl. Resten av mjölet används till utbakningen. Arbeta degen ca 5 minuter. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk ca 30 minuter.

Fyllning
2,5 dl krossade tomater
200 g rökt eller kokt skinka
3 dl riven ost
2 msk Oregano
2 msk grovmalen Svartpeppar

Strimla skinkan. Sätt ut stora muffinsformar på plåtar.Tag upp degen på mjölad bänk och arbeta ihop den. Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en kaka ca 30 x 45 cm. Bred på hälften av ketchupen. Strö över hälften av skinkan, osten och oreganon. Rulla ihop degen och skär i ca 15 bitar. Lägg dem i muffinsformar. Gör likadant med resterande deg. Låt bullarna jäsa övertäckt med bakduk ca 20 minuter.Sätt ugnen på 225°C.Pensla bullarna med uppvispat ägg. Strö över lite flingsalt och oregano.Grädda bullarna mitt i ugnen 12 – 15 minuter.Låt bullarna svalna på galler.

Det ska bli 30 st, men jag fick nog ut över 40. Beror väl på hur stora man gör. Jag tycker det är gott när de är lite mindre. - Så kan man äta fler


2 kommentarer:

  1. Oj, vad detta låter gott. Du är så pysslig. Jag har precis rättat och läst din systers hemtenta

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot före och efterbild på trappan. Ska bli spännande att se!
    Pizzabullarna såg goda ut, bra plockmat. :)

    SvaraRadera