Sandra - Smått & Gott från mitt liv

Sandra - Smått & Gott från mitt liv

12 juli 2010

Efterrätt


I helgen hade vi vänner hos oss. Vi åt och drack massor av gott.
Och jag tänkte jag skulle delge er receptet på efterätten vi bjöd på. Verkligen supergott som jag rekommenderar varmt.

Jag hade marinerat jordgubbar. Jordgubbar som jag, Wille och Therese (gudmorsan) hade varit och plockat i förra veckan
4 port
1 liter jordgubbar
1/2 dl flytande honung
1 tsk riven färsk ingefära
1 tsk rivet limeskal
Sås:
1 dl vispgrädde
1 dl gräddfil
1 msk florsocker
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Dela jordgubbarna och lägg i en skål. Blanda honung, ingefära och limeskal. Häll det över jordgubbarna och blanda runt. Vispa grädden. Rör i gräddfil, florsocker och vaniljsocker.
Jag gjorde dock såsen på 1,5 delar istället. Dvs 1,5 dl grädde och lika mycket gräddfil.
Man hade nog tom i alla fall i detta sällskap kunnat göra ännu mer.
Vi hade även mer jordgubbar också. 1 liter jordgubbar på 4 personer tycker jag är lite snålt.

Knappt att 1 liter räcker till oss 3 hemma:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar